Villkor & Regler

I dessa allmänna villkor fastställs rättigheterna och skyldigheterna för tjänsteleverantören (nedan kallad tjänsteleverantören) och kunden (nedan kallad kunden) som använder tjänsteleverantörens e-handelstjänster via webbplatsen www.SciPet.Se (nedan kallad webbutiken) (tjänsteleverantören och kunden kallas nedan gemensamt för parterna).

Villkoren gäller för alla juridiska transaktioner och tjänster som sker via webbutiken, oavsett om de utförs från Ungern eller utomlands av tjänsteleverantören eller dennes mellanhand. Dessa villkor gäller också för avtal som ingås genom att acceptera ett erbjudande på grundval av vilket kunden köper produkten.

Information om tjänsteleverantören:

1. Kundtjänst

Kunderna kan kontakta Tjänsteleverantörens kundtjänst via följande kontaktuppgifter:

E-postadress: info@SciPet.dk

Meddelande: finns i avsnittet ”Kontakta oss” på webbplatsen.

Tjänsteleverantören kommer att svara på e-postmeddelanden som mottagits på detta sätt inom tre arbetsdagar efter mottagandet.

2. Grundläggande bestämmelser

De frågor som inte regleras i dessa regler och tolkningen av dessa regler regleras av ungersk lag, särskilt med avseende på de relevanta bestämmelserna i lag V från 2013 om civillagen (”civillagen”) och lag CVIII från 2001 om vissa frågor som rör elektronisk handel och informationssamhällets tjänster (lag om den ungerska regeringens förordning om detaljerade regler för avtal mellan konsumenter och företag) samt bestämmelserna i regeringsdekret 45/2014 (26.II.). De tvingande bestämmelserna i den relevanta lagstiftningen gäller för parterna utan någon särskild bestämmelse.

Om användaren går in i gränssnittet för den webbutik som drivs av tjänsteleverantören eller läser dess innehåll på något sätt, även om han inte är en registrerad användare av webbutiken, erkänner han att bestämmelserna i dessa villkor är bindande för honom. Om användaren inte accepterar villkoren har han/hon inte rätt att se innehållet i webbutiken.

Tjänsteleverantören förbehåller sig alla rättigheter med avseende på webbplatsen, alla delar av den och det innehåll som visas på den, samt distributionen av webbplatsen. Det är förbjudet att ladda ner, elektroniskt lagra, bearbeta och sälja webbplatsens innehåll eller delar av det utan tjänsteleverantörens skriftliga medgivande.

Det avtal som ingås elektroniskt arkiveras inte, ingås endast i elektronisk form, är inte ett skriftligt avtal, är skrivet på ungerska och hänvisar inte till en uppförandekod. Om du har frågor om hur webbutiken fungerar och om beställnings- och leveransprocessen, kan du vända dig till tjänsteleverantören på de kontaktuppgifter som anges i punkt 1.

Avtalet är skrivet på ungerska.

3. Hur man köper

3.1. Registrering

Det krävs ingen giltig registrering för att köpa.

Användaren kan göra en beställning utan att registrera sig.

Beställningsprocess:

Kunden kan ta reda på de viktigaste egenskaperna hos produkterna på produktinformationssidorna i webbutiken.

Kunden lägger de valda produkterna i varukorgen genom att klicka på knappen ”Lägg i varukorgen” bredvid produkten. Kunden kan när som helst se innehållet i korgen genom att klicka på knappen ”Redigera korgen” eller på ikonen ”Visa korgen”.

Kunden kan ange hur många produkter han eller hon vill köpa genom att klicka på knappen ”Kvantitet” bredvid produkten.

Om kunden har lagt produkten i sin varukorg kontrollerar han hur många artiklar han vill köpa. Klicka på ikonen ”Radera (X)” för att radera innehållet i korgen. När kvantiteten är klar uppdateras innehållet i korgen automatiskt.

När du klickar på knappen ”Lägg till i varukorgen” ombeds du att ange ditt namn, fakturerings- eller leveransadress, e-postadress och telefonnummer.

Användaren kan ange leveransadress, leverans- och betalningsmetod.

Om det finns några frågor om produkten före beställning finns Tjänsteleverantörens kundtjänst tillgänglig för användaren (kontaktuppgifter: ovan under ”Kundtjänst”).

På kassasidan visas det totala konsumentpriset för hela beställningen och bruttobeloppet för eventuella leveransavgifter eller andra avgifter, dvs. den totala kostnaden som användaren ska betala.

Efter att ha angett uppgifterna kan användaren klicka på knappen ”Skicka beställning” för att skicka beställningen, men innan han eller hon gör det kan han eller hon kontrollera de uppgifter som angetts, skicka en kommentar till beställningen eller skicka ett e-postmeddelande till tjänsteleverantören med andra önskemål om beställningen.

Tjänsteleverantören meddelar användaren att beställningen har slutförts, både i det efterföljande gränssnittet och via e-post, där kundens beställningsnummer också anges.

Beställningen görs därför genom att klicka på knappen ”Skicka beställning”, vilket innebär en betalningsskyldighet för användaren.

Avbrytande av registrering på användarens begäran efter att ha lagt en beställning påverkar inte utförandet av beställningar som tidigare giltigt lagts av användaren.

Om användaren vill göra ändringar i en redan gjord beställning eller om han/hon har lämnat felaktig information måste han/hon meddela kontaktuppgifterna för kundtjänst så snart som möjligt. Det är viktigt att göra det utan dröjsmål så att tjänsteleverantören kan korrigera beställningen innan den verkställs.

Om beställningen korrigeras skickar tjänsteleverantören en ny orderbekräftelse med det ändrade innehållet, vilket innebär att köpeavtalet ingås eller, om det rör sig om en felaktig beställning som redan har godkänts, att den ändras i enlighet med ändringen.

3.3. Betalningsmetoder

Onlinebetalning med kreditkort: När du har lagt din beställning görs betalningen via ett säkert online-gränssnitt.

Onlinebetalning med kreditkort på Barion: När du har gjort din beställning kan du betala online via vårt säkra onlinebetalningsgränssnitt.

Kreditkortsbetalningar online görs via Barion-systemet. Dina kreditkortsuppgifter lämnas inte vidare till återförsäljaren. Tjänsteleverantören Barion Payment Zrt. är ett institut som övervakas av Ungerns centralbank, licensnummer H-EN-I-1064/2013.

3.4. Leveranskostnader och leveransmetoder

De aktuella leveransmetoderna och deras kostnader som Tjänsteleverantören erbjuder anges på kassasidan efter att du har lagt den valda produkten i kundvagnen.

Användaren är skyldig att inspektera paketet innan kuriren levererar det och att vid skador på produkterna eller förpackningen begära en rapport och vid skador att inte ta emot paketet. Tjänsteleverantören tar inte emot efterföljande klagomål utan anmälan! Paket levereras på vardagar mellan 8 och 17.00.

3.5. Fel vid inmatning av uppgifter

Korrigering av inmatningsfel: Användaren kan alltid gå tillbaka till föregående fas innan beställningsprocessen avslutas och korrigera de inmatade uppgifterna. Det är också möjligt att ta bort varor från korgen (genom att klicka på X-ikonen) eller att ändra mängden genom att ange det exakta antalet varor.

3.6. Erbjudandets bindande karaktär, bekräftelse.

Mottagandet av erbjudandet som användaren skickar bekräftas omedelbart av tjänsteleverantören till användaren genom ett automatiskt bekräftelsemail som innehåller den information som kunden lämnat vid köpet eller registreringen (fakturerings- och leveransinformation), order-ID, datum för beställningen, listan över beställda produkter, kvantitet, produktens pris, fraktkostnader och slutbelopp som ska betalas.

Detta e-postmeddelande från tjänsteleverantören utgör ett godkännande av användarens erbjudande och utgör ett giltigt avtal mellan tjänsteleverantören och användaren.

Användaren ska befrias från skyldigheten att lämna ett anbud om han inte omedelbart, och senast inom 48 timmar, får en bekräftelse via e-post från tjänsteleverantören om den beställning som han har skickat och som har skickats av honom. Kontrollera dina skräppostinställningar och de olika automatiska mapparna eftersom du kan missa vårt bekräftelsemail.

Om användaren redan har skickat sin beställning till tjänsteleverantören och upptäcker ett fel i informationen i bekräftelsen måste han meddela tjänsteleverantören inom en dag för att undvika att oönskade beställningar utförs.

Beställningen anses vara ett avtal som ingåtts elektroniskt och som omfattas av lag V från 2013 om civillagen, lag CVIII från 2001 om vissa frågor som rör elektronisk handel och informationssamhällets tjänster. Avtalet omfattas av bestämmelserna i regeringsdekret 45/2014 (26.02.2014) om detaljerade regler för avtal mellan konsumenter och företag och tar hänsyn till bestämmelserna i Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/83/EU om konsumenträttigheter.

4. Behandling och genomförande av beställningar

Beställningarna behandlas under kontorstid.

Öppettider:

H-P: 8.00-16.00

Det är också möjligt att göra en beställning utanför de tider som anges som orderbehandlingstider, men om beställningen görs efter arbetstid kommer den att behandlas följande dag.

Den allmänna tidsfristen är 5 arbetsdagar från beställningsdatumet. Om tjänsteleverantören och användaren inte har kommit överens om tidpunkten för fullgörandet är tjänsteleverantören skyldig att fullgöra avtalet inom den tid eller det datum som anges i användarens begäran eller, i avsaknad av en begäran, inom 30 dagar efter det att tjänsteleverantören har mottagit beställningen.

Om tjänsteleverantören inte uppfyller sin avtalsförpliktelse på grund av att den produkt som anges i avtalet inte finns tillgänglig, ska tjänsteleverantören omedelbart informera användaren och utan dröjsmål, dock senast inom trettio dagar, återbetala det belopp som användaren har betalat.

Tjänsteleverantören är inte ansvarig för oannonserade ändringar av de tekniska beskrivningarna och specifikationerna som orsakas av tjänsteleverantören eller av orsaker som ligger utanför dennes kontroll. Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att helt eller delvis avvisa beställningar som redan har bekräftats. Delvis uppfyllande får endast ske efter samråd med användaren!

5. Produktpris

De produkter som visas kan beställas på nätet.

De priser som anges för produkterna är i HUF (eller den officiella valutan i den berörda webbutiken), inklusive moms (bruttopriser), men exklusive leveranskostnader. För överdimensionerade produkter debiteras extra förpackningskostnader.Kostnaden för förpackning varierar från produkt till produkt och anges på databladet för överdimensionerade produkter eller under beställningsprocessen. De exakta leveranskostnaderna anges under beställningsprocessen.

Tjänsteleverantören ska visa produktens namn och beskrivning i detalj i webbshopens gränssnitt och visa en bild av produkterna. De bilder som visas i databladet för produkterna kan skilja sig från verkligheten, de kan användas som illustrationer. Tjänsteleverantören ansvarar inte för eventuella skillnader mellan bilden som visas på webbutiken och produktens faktiska utseende.

Om det finns fel eller brister i produkter eller priser i webbutiken förbehåller sig leverantören rätten att korrigera dem. I detta fall ska tjänsteleverantören informera kunden om de nya uppgifterna omedelbart efter att felet har upptäckts eller korrigerats. Köparen kan då bekräfta beställningen eller endera parten kan häva avtalet.

Tjänsteleverantören kan inte hållas ansvarig för ett felaktigt angivet pris, trots att denne har varit noggrann och/eller på grund av ett systemfel, eller för ett uppenbart felaktigt, orealistiskt pris som skiljer sig avsevärt från det allmänt kända priset på produkten (t.ex. 0 euro, 1 euro). I sådana fall är tjänsteleverantören inte skyldig att leverera produkten till det felaktigt angivna priset i webbutiken. Om prisangivelsen är felaktig ska tjänsteleverantören kontakta kunden per telefon eller e-post och erbjuda möjligheten att köpa produkten till det korrekta priset, varefter kunden kan besluta om han eller hon vill beställa produkten till det korrekta priset eller avbryta beställningen utan negativa rättsliga konsekvenser.

6. Bristande prestanda, garanti, ångerrätt/avbrytande av avtalet

6.1. Bristande prestanda

Tjänsteleverantören ska anses ha utfört ett bristfälligt arbete om produkten inte uppfyller de kvalitetskrav som fastställs i avtalet eller i lagstiftningen vid tidpunkten för utförandet.

Tjänsteleverantören ska inte anses ha utfört ett bristfälligt arbete om användaren kände till felet när avtalet ingicks eller borde ha känt till felet när avtalet ingicks.

Vid köp som görs av en användare som är en konsument ska det antas att det fel som användaren upptäcker redan fanns vid leveranstillfället inom 14 dagar efter leveransen, såvida inte detta antagande är oförenligt med varans art eller felets art. I praktiken innebär detta att om felet upptäcks inom 14 dagar är det tjänsteleverantören som har bevisbördan.

6.2. Garanti för tillbehör

Om tjänsteleverantören utför ett felaktigt arbete kan användaren göra en garantianspråk mot tjänsteleverantören i enlighet med reglerna i civillagen.

Användaren kan efter eget gottfinnande kräva följande åtgärder. Om reparationen eller utbytet inte begärs eller inte kunde begäras, kan användaren begära en proportionell minskning av avgiften eller få felet reparerat eller utbytt av en annan part på tjänsteleverantörens bekostnad eller häva avtalet.

Användaren kan överföra sin garanterade rättighet från en av de rättigheter han valt till en annan, men kostnaden för en sådan överföring måste bäras av användaren, såvida det inte var motiverat eller om tjänsteleverantören angav en anledning till det.

En användare som är en konsument ska anmäla felet till tjänsteleverantören omedelbart efter att det upptäckts, dock senast två månader efter att det upptäckts (i ett avtal mellan en konsument och ett företag anses ett fel som anmälts inom två månader efter att det upptäckts ha anmälts utan dröjsmål). Tjänsteleverantören uppmärksammar dock användaren på att denne inte längre kan hävda sin rätt till en bekvämlighetsgaranti efter den tvååriga preskriptionstiden från och med dagen för avtalets genomförande. För begagnade varor är denna period ett år.

Vid ett köp som görs av en användare som är konsument finns det inget annat villkor för att göra ett garantianspråk inom sex månader efter utförandet, förutom anmälan av felet, om användaren bevisar att produkten eller tjänsten tillhandahölls av tjänsteleverantören. Efter sex månader från utförandet är användaren dock skyldig att bevisa att det fel som användaren upptäckt fanns vid tidpunkten för utförandet.

6.3 Produktgaranti

Om en lös egendom (produkt) är defekt kan användaren som konsument – efter eget val – utnyttja sin rätt att göra anspråk på ersättning enligt ovan nämnda ersättningsgaranti eller produktgaranti.

Vid ett anspråk på produktgaranti kan användaren endast begära reparation eller utbyte av den defekta produkten.

En produkt är defekt om den inte uppfyller de kvalitetskrav som gällde när den släpptes ut på marknaden eller om den inte har de egenskaper som tillverkaren har beskrivit.

Användaren har två år på sig att göra anspråk på produktgarantin från och med det datum då tillverkaren släppte ut produkten på marknaden. När denna period har löpt ut förlorar han denna rätt.

Användaren kan endast göra anspråk enligt produktgarantin mot tillverkaren eller distributören av den rörliga materiella egendomen. Vid ett krav på produktgaranti måste användaren bevisa att produkten är defekt.

Tillverkaren eller tjänsteleverantören befrias från sin skyldighet att lämna produktgaranti endast om han eller hon kan bevisa detta:

produkten inte har tillverkats eller släppts ut på marknaden inom ramen för hans verksamhet, eller

felet inte kunde upptäckas mot bakgrund av den vetenskapliga och tekniska utvecklingen vid den tidpunkt då produkten släpptes ut på marknaden, eller

Felet i produkten beror på tillämpningen av en lag eller en obligatorisk standard som fastställts av en offentlig myndighet.

Tillverkaren eller leverantören får bevisa endast en grund för undantag.

Användaren kan inte göra anspråk på en tillbehörsgaranti och en produktgaranti för samma fel samtidigt och parallellt. Om ett anspråk på produktgarantin lyckas, kan användaren dock hävda sitt anspråk på tillbehörsgarantin mot tillverkaren för den utbytta produkten eller den reparerade delen.

6.4. God status

6.4.1 Obligatorisk garanti

Tjänsteleverantören distribuerar inte produkter som omfattas av en obligatorisk garanti.

Tjänsteleverantören har en garantiskyldighet för sina produkter enligt civillagen och regeringsdekret 151/2003, vilket innebär att tjänsteleverantören under garantiperioden endast är befriad från ansvar om denne kan bevisa att felet beror på felaktig användning av produkten.

Garantitiden (garantiperioden) börjar när produkten faktiskt levereras till kunden.

Varaktiga konsumtionsvaror är de produkter som förtecknas i bilagan till regeringsdekret 151/2003 (IX.22) om obligatorisk garanti för vissa varaktiga konsumtionsvaror, för vilka lagen föreskriver en obligatorisk garantiperiod på ett år.

I händelse av garanti har kunden samma rättigheter som de som anges i punkt 9.1 i avsnittet om garantier för tillbehör.

Tjänsteleverantören befrias från sin garantiskyldighet endast om han kan bevisa att orsaken till felet uppstod efter utförandet.

Kunden har dock inte rätt att samtidigt och parallellt göra ett garantianspråk och ett garantianspråk eller ett produktgarantianspråk och ett garantianspråk med avseende på samma fel. Trots dessa begränsningar ska köparen ha rättigheter enligt garantin utan hinder av de rättigheter som anges i avsnitt 9.1 och 9.2.

6.4.2 Frivillig garanti

Tjänsteleverantören kan också ge en garanti för de produkter han säljer under den period som anges i produktbeskrivningen på webbplatsen, vilken kan vara längre än den period som anges i regeringsdekretet.

6.5. Rätt till återkallelse

En användare som är konsument har rätt att frånträda detta avtal inom 14 dagar utan att ange några skäl. I sin webbutik säljer tjänsteleverantören vanligtvis produkter som tillverkas enligt användarens beställning och med egenskaper som uppfyller användarens krav, så denna rättighet kan inte utövas i standardfall. När det gäller produkter utanför detta sortiment är användarens ångerrätt som konsument följande.

6.5.2 Återkallelseperiod

a) vid ett avtal om försäljning av varor: löper ut 14 dagar efter den dag då användaren eller en tredje part som inte är transportören och som användaren har angett tar emot varorna;

b) vid leverans av flera produkter: 14 dagar efter det datum då användaren eller en av användaren angiven tredje part som inte är transportör tar emot den sista produkten;

(c) Vid leverans av en produkt som består av flera partier eller delar, den dag då användaren eller en tredje part som inte är transportören och som användaren har angett tar emot det sista partiet eller den sista delen av produkten;

(d) och i de fall som avses i a, b och c får användaren utöva sin ångerrätt under perioden mellan den dag då avtalet ingås och den dag då varorna tas emot.

Om användaren vill utöva sin ångerrätt måste han eller hon skicka ett tydligt meddelande om sin avsikt att ångra sig till en av tjänsteleverantörens kontaktuppgifter. Återtagandet kan ske på vilket sätt som helst, muntligt eller skriftligt.

Användaren kan utöva sin ångerrätt inom tidsfristen om han skickar ett skriftligt meddelande om ångerrätt innan tidsfristen löper ut eller om han ger ett muntligt meddelande om ångerrätt den sista dagen av tidsfristen. Det ska åligga konsumenten att bevisa att han har utnyttjat sin ångerrätt på det sätt och inom den tid som anges i avtalet.

Utövandet av ångerrätten ska inte uteslutas om förpackningen har öppnats och produkten har använts på ett sådant sätt att dess art, egenskaper och funktion kan fastställas.

Användaren är ansvarig för att ordna återlämning av produkten och för kostnaderna för återlämning av produkten. Produkten kan också returneras personligen efter överenskommelse med kundtjänsten.

Efter godkännande av ångerrätten och återlämnande av varorna kommer betalning att ske inom högst 14 dagar från och med dagen för godkännande av ångerrätten. Vid ångerrätt ska tjänsteleverantören ersätta användaren för inköpspriset för den produkt som berörs av ångerrätten och för leveranskostnaderna.

6.5.3 Användaren kan inte utöva sin ångerrätt:

genom försäljning av ett exemplar av en ljud- eller videoinspelning eller datorprogramvara i förseglad förpackning, om användaren har öppnat förpackningen efter leveransen (ångerrätten kan utövas före öppnandet);

När det gäller digitalt innehåll som tillhandahålls på ett icke-materiellt medium, om företaget har påbörjat utförandet med användarens uttryckliga förhandsgodkännande och användaren samtidigt som han/hon ger sitt samtycke har förklarat att han/hon är medveten om att han/hon kommer att förlora sin ångerrätt när utförandet har påbörjats.

för en lättfördärvlig produkt eller en produkt som bara behåller sin kvalitet under en kort tid;

när det gäller produkter i förseglade förpackningar som av hälsoskäl eller hygieniska skäl inte kan returneras efter att ha öppnats efter leveransen. Tjänsteleverantören kan inte förväntas ta tillbaka sådana produkter om konsumenten redan har öppnat förpackningen som skyddar produkten direkt och/eller har börjat använda den för det avsedda ändamålet, eftersom det i sådana fall inte kan uteslutas att produkten har varit i kontakt med människokroppen eller kroppsvätskor eller bakterier och produktens hygieniska eller hälsomässiga kvalitet därför inte längre kan garanteras. Om konsumenten ännu inte har börjat använda de produkter som omfattas av undantaget, dvs. ännu inte har öppnat den förpackning som direkt skyddar produkten, kan konsumenten utöva sin ångerrätt i enlighet med de allmänna reglerna (t.ex. kosttillskott).

för en produkt som till sin natur oskiljaktigt blandas med andra produkter efter leverans;

När det gäller en produkt som inte är prefabricerad och som tillverkas på grundval av instruktioner eller på uttrycklig begäran av användaren, eller när det gäller en produkt som är tydligt personlig för användaren (en personlig produkt är en beställning av en produkt av den typ, färg eller storlek som användaren har valt och som kan väljas på webbplatsen eller på annat sätt specificeras av användaren, med ett uppladdat prov som beställs på ett specifikt sätt, eftersom dessa tillverkas av leverantören för användaren efter det att beställningen har gjorts);

6.5.4. Rättsliga effekter av återkallelse

Om Användaren frånträder avtalet ska Tjänsteleverantören omedelbart, dock senast 14 dagar efter mottagandet av Användarens meddelande om frånträde, ersätta Användaren för alla betalningar som gjorts av Användaren, inklusive kostnaden för att transportera varorna till Användaren (med undantag för eventuella extra kostnader till följd av att Användaren har valt ett annat transportsätt än det billigaste vanliga transportsättet som erbjuds av Tjänsteleverantören). För återbetalning ska tjänsteleverantören använda samma betalningsmetod som användes för den ursprungliga transaktionen, såvida inte användaren uttryckligen samtycker till att använda en annan betalningsmetod och användaren inte debiteras några extra kostnader till följd av att denna återbetalningsmetod används. Om det är fråga om ett avtal om försäljning av en produkt får tjänsteleverantören hålla inne återbetalningen tills produkten har returnerats.

Användaren ska återlämna eller överlämna produkten till tjänsteleverantören utan onödigt dröjsmål, dock senast 14 dagar efter det att han eller hon mottagit användarens uppsägning. Tidsfristen anses ha iakttagits om produkten skickas före utgången av 14-dagarsfristen. De direkta kostnaderna för att returnera produkten ska bäras av användaren.

Konsumenten kan hållas ansvarig för försämring av produktens värde endast om det beror på användning som går utöver vad som är nödvändigt för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion. Leverantören kan därför kräva ersättning för eventuell värdeförlust eller rimliga kostnader till följd av användning utöver vad som är nödvändigt för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion, om fullgörandet av avtalet om tillhandahållande av tjänster har påbörjats på konsumentens uttryckliga begäran före utgången av tidsfristen och konsumenten utövar sin ångerrätt.

7. Möjligheter till verkställighet.

7.1. Panaszkezelés rendje

Tjänsteleverantören strävar efter att utföra alla beställningar till kundens fulla belåtenhet och med tillfredsställande kvalitet. Om användaren ändå har ett klagomål om avtalet eller dess genomförande kan han/hon skicka sitt klagomål till den e-postadress som anges i punkt 1, per brev eller personligen till tjänsteleverantören.

Tjänsteleverantören ska, om han kan göra det, åtgärda det muntliga klagomålet utan dröjsmål. Om det inte är möjligt att lösa det muntliga klagomålet omedelbart på grund av klagomålets art eller om kunden inte samtycker till hanteringen av klagomålet, ska tjänsteleverantören bevara ett register över klagomålet i fem år tillsammans med sitt svar på klagomålet i sak.

Tjänsteleverantören ska ge kunden en kopia av protokollet på plats om det rör sig om ett muntligt klagomål som anmälts personligen (på plats) eller, om detta inte är möjligt, i enlighet med de regler för skriftliga klagomål som anges nedan;

Vid ett muntligt klagomål som lämnas per telefon eller annan elektronisk kommunikationstjänst ska tjänsteleverantören skicka en kopia av protokollet till kunden senast samtidigt som det väsentliga svaret.

I alla andra fall ska tjänsteleverantören följa de regler som gäller för skriftliga klagomål.

Tjänsteleverantören ska besvara ditt skriftliga klagomål inom 30 dagar. En åtgärd enligt detta avtal innebär att publicera.

Om klagomålet avvisas ska tjänsteleverantören informera kunden om skälen till att klagomålet avvisas.

7.2. Andra alternativ för genomförande

Om en konsumenttvist mellan tjänsteleverantören och kunden inte kan lösas genom förhandlingar med tjänsteleverantören har kunden följande möjligheter till verkställighet:

Klagomål till konsumentskyddsmyndigheterna.

Om kunden anser att hans konsumenträttigheter har kränkts har han rätt att lämna in ett klagomål till den konsumentskyddsmyndighet som är behörig på hans hemort. Om kunden klagar till konsumentens lokala konsumentskyddsmyndighet kan denna myndighet besluta att vidta konsumentskyddsåtgärder.

Förlikningsorgan.

För att utanför domstol och i godo lösa konsumenttvister som rör kvalitet, säkerhet och tillämpning av produktansvarsreglerna samt ingående och fullgörande av avtalet får kunden väcka talan vid det förlikningsorgan som är knutet till den behöriga yrkeskammaren vid tjänsteleverantörens huvudkontor.

Vid tillämpningen av bestämmelserna om förlikningsorganet avses med konsument även en icke-statlig organisation, en kyrka, en bostadsrättsförening, en bostadsrättsförening, ett mikroföretag eller ett litet, litet och medelstort företag, enligt definitionen i en särskild lag, som köper, beställer, tar emot, använder eller utnyttjar varor eller som är mottagare av kommersiella meddelanden eller erbjudanden om varor.

Kontaktuppgifter till Budapest Conciliation Council: 1016 Budapest, Krisztina krt. 99. 310.

Korrespondensadress: 1253 Budapest, PO Box 10.

E-postadress: bekelteto.testulet@bkik.hu

Fax: 06 (1) 488 21 86

Telefon: 06 (1) 488 21 31

Rättsliga förfaranden. Kunden har rätt att hävda sitt krav i samband med konsumenttvisten inför domstol i en civilrättslig process i enlighet med bestämmelserna i lag IV från 1959 om civilprocesslagen och lag V från 2013 om civilprocesslagen.

8. Ansvar

Användaren ska använda webbplatsen enbart på egen risk och accepterar att tjänsteleverantören inte ska vara ansvarig för materiella eller immateriella skador som uppstår vid användning av webbplatsen, med undantag för ansvar för uppsåtligt avtalsbrott eller för skador på människors liv, lem eller hälsa.

Tjänsteleverantören frånsäger sig allt ansvar för användarnas beteende på webbutiken. Användaren måste se till att användningen av webbutiken inte direkt eller indirekt kränker tredje parts rättigheter eller lagen. Användaren är helt och hållet ansvarig för sitt eget beteende, varvid tjänsteleverantören ska samarbeta fullt ut med de behöriga myndigheterna för att upptäcka eventuella överträdelser.

Tjänsteleverantören har rätt, men inte skyldighet, att övervaka det innehåll som användaren kan göra tillgängligt genom att använda webbplatsen och tjänsteleverantören har rätt, men inte skyldighet, att söka efter tecken på olaglig verksamhet med avseende på det publicerade innehållet.

Tjänstens sidor kan innehålla länkar till andra tjänsteleverantörers sidor. Tjänsteleverantören är inte ansvarig för sådana tjänsteleverantörers sekretessrutiner eller andra aktiviteter.

På grund av Internets globala karaktär accepterar användaren att han/hon genom att använda webbutiken också är skyldig att följa bestämmelserna i tillämplig nationell lagstiftning. Om någon aktivitet i samband med användningen av webbutiken inte är tillåten enligt lagarna i användarens land är användaren ensam ansvarig för sådan användning.

Om användaren upptäcker att det finns stötande innehåll på webbutiken måste han/hon omedelbart meddela tjänsteleverantören. Om tjänsteleverantören i god tro anser att anmälan är berättigad ska denne ha rätt att radera informationen eller ändra den utan dröjsmål.

9. Upphovsrätt

Webbplatsen i sin helhet, dess grafiska element, text och tekniska lösningar, liksom tjänsternas element, är skyddade av upphovsrätt eller andra immateriella rättigheter (särskilt varumärken). Tjänsteleverantören är upphovsrättsinnehavare eller auktoriserad användare av allt innehåll som visas i samband med tillhandahållandet av de tjänster som är tillgängliga via webbutiken: alla upphovsrättsskyddade verk eller andra intellektuella verk (inklusive, men inte begränsat till, all grafik och annat material, layout, design, redigering, mjukvara och andra lösningar, idéer och implementeringar som används i webbutiken).

Du får lagra eller skriva ut innehållet på webbplatsen eller delar av den på fysiska eller andra medier för ditt personliga bruk eller med föregående skriftligt medgivande från tjänsteleverantören. All annan användning än privat användning, t.ex. lagring i en databas, överföring, publicering eller nedladdning, marknadsföring etc. är endast möjlig efter skriftligt förhandsgodkännande från tjänsteleverantören.

Med undantag för de rättigheter som uttryckligen föreskrivs i dessa villkor ska varken registreringen, användningen av webbplatsen eller någon bestämmelse i dessa villkor ge kunden någon rätt att använda eller på något sätt utnyttja något handelsnamn eller varumärke som visas på webbplatsen. Med undantag för visning, tillfällig reproduktion och privatkopiering som är nödvändig för normal användning av webbutiken får dessa immateriella verk inte användas eller utnyttjas i någon annan form utan tjänsteleverantörens skriftliga förhandsgodkännande.

Tjänsteleverantören förbehåller sig alla rättigheter till alla delar av sin tjänst, särskilt till domännamnet DOMAINNEVEM.hu, dess underdomäner, alla andra domännamn som reserverats av tjänsteleverantören, dess undersidor och dess reklamutrymme på Internet. All verksamhet som syftar till att radera, organisera, arkivera, hacka eller dekryptera Tjänsteleverantörens databas är förbjuden om den inte uttryckligen godkänts av Tjänsteleverantören.

Det är förbjudet att ändra, kopiera, lägga till nya uppgifter eller skriva över befintliga uppgifter genom att kringgå gränssnittet eller sökmotorerna som tillhandahålls av tjänsteleverantören utan ett separat avtal eller utan att använda den tjänst som tillhandahålls för detta ändamål.

Genom att använda Tjänsten godkänner Användaren att Tjänsteleverantören får använda de uppgifter som Användaren laddar upp under användningen av Tjänsten, när som helst och från vilken plats som helst, utan begränsningar och utan att betala en extra avgift inom gränserna för den relevanta sekretesspolicyn.

10. Övriga avsättningar

Produkten förblir Tjänsteleverantörens egendom tills full betalning av köpeskillingen har skett. Om produkten av någon anledning fortfarande är i användarens besittning innan full betalning av köpeskillingen har skett, är användaren ansvarig gentemot tjänsteleverantören för alla skador som ingen kan hållas ansvarig för.

Om Tjänsteleverantören inte utövar sina rättigheter enligt Villkoren ska underlåtenheten att utöva dessa rättigheter inte betraktas som ett avstående från dessa rättigheter. Inget avstående från någon rättighet är giltigt om det inte uttryckligen anges skriftligt. Tjänsteleverantörens underlåtenhet att strikt följa ett väsentligt villkor i dessa villkor vid ett enskilt tillfälle ska inte utgöra ett avstående från rätten att kräva strikt efterlevnad av ett sådant villkor i framtiden.